רכבים חשמליים – למי הם משתלמים?

מה יותר יקר טויוטה קורולה או טסלה? ולמה בסוף מי שמרוויח אלו הסינים?

ינון אור, 01/11/2022 

מה יותר יקר טויוטה קורולה או טסלה? 

דגם הבסיס של טויוטה קורולה עומד על כ 140 אש"ח 
היצרן מבטיח 4.5 ליטר דלק ל100 ק"מ בתנאים אידיאליים 

לאחר 5 שנים ערך הערך צפוי לרדת בכ50% 
לכן ב5 שנים הרכב עצמו על לנו 70 אש"ח  שזה אומר עלות של 1,400 ש"ח ירידת ערך ממוצעת בחודש.
על זה נוסיף אגרת רישוי שנתית של 1,825 ש"ח נחלק ל 12 חודשים וקיבלנו עלות של 152 ש"ח בחודש. 
נניח שנהג ממוצע נוסע כ – 20,000 ק"מ בשנה. זה אומר שב 3 שנים 60,000 ק"מ, שזה אומר 4 טיפולים תקופתיים כל 15,000 ק"מ לאורך ה – 3 שנים . עלות טיפול ממוצעת כ1,000 ש"ח 
ז"א 4,000 ש"ח טיפולים ב3 שנים שזה יוצא 1,333 ש"ח עלות טיפולים בשנה שזה עוד 111 ש"ח לחודש. 

וכעת רבותיי החלק המכריע. הדלק – 20,000 ק"מ שנתיים לחלק ל100 ק"מ זה אומר 200 תדלוקים של 4.5 ליטר בנזין לפי הבטחת היצרן. נניח שעלות בנזין ממוצעת היא כ6 ש"ח זה אומר ש4.5 ליטר יעלה 27 ש"ח 
שזה אומר 5,400 ש"ח עלות דלק שנתית שזה 450 ש"ח בלבד לחודש

לגבי ביטוח – אני לא מכניס למשוואה.
עוד לא קראת את המאמר שלי על עולם הביטוח? 
הנה קישור >> https://www.zman-abursa.co.il/student-registration-2/ 

כעת נראה כמה עולה לנו טויוטה קורולה דגם הבסיס בחודש בהנחה שאנחנו נוסעים 20,000 ק"מ בשנה בלבד. 
הרכב עצמו – 1,400
אגרת רישוי – 152 
טיפולים – 111
דלק – 450 
לסיכום – 2,113 ש"ח עלות חודשית של טויוטה קורולה 

וכמה עולה טסלה? 
פה יהיה יותר קל לחשב, 

טסלה דגם בסיס עולה 225 אש"ח 
אחרי 5 שנים הסבירות היא שהמחיר יחתך בחצי ז"א – כ 112 אש"ח
נחלק ל 5 שנים זה 22.4 אש"ח שנתי שזה 1,866 ש"ח בחודש. 
טיפולים – אין
דלק – אין
אגרת רישוי – 540 ש"ח שנתי שזה סה"כ – 45 ש"ח בחודש 
לגבי חשמל – כ 10אג' לקילומטר לכן 20,000 ק"מ שנתיים יעלו 2,000 ש"ח חשמל שנתי
שזה 166 ש"ח חשמל בחודש

לסיכום – עלות חודשית לטסלה – 2,077 ש"ח לחודש.

המסקנה לנוסעי ה20,000 ק"מ בשנה עלות טסלה זהה לעלות של קורולה

כן כן אני יודע מה אתם חושבים לעצמכם עליי, כותב המאמר. 
"איך הוא יכול להשוות טויוטה קורולה לטסלה?" "תשווה תפוח לתפוח לא אבוקדו לאבטיח"

אז אני אענה לאותם מצקצקים "כפרות, אתם באתר שכל המטרה שלו זה חינוך פיננסי לא במגזין רכב." 

אם אני יכול לקנות חולצה "ניקאורבן" ב40 ש"ח במקום ב "ראזה" ב199.9 ש"ח >>  I will fucking do it 
אבל מאמר בנושא צרכנות אופנה בפעם אחרת. 

טוב, לענייננו,
אם אתם נוסעים למעלה מ20,000 ק"מ בשנה 
מאזן המשוואה ישתנה לטובת טסלה – שכאמור אין עלות טיפולים ודלק. 

אבל, אם אתם מהאלה שלא מרבים בנסיעות ונוסעים בהרבה פחות מ20,000 ק"מ שנתיים 
סביר להניח שטויוטה קורולה תעשה לכם יותר טוב בכיס. 

כמובן שלדעתי האישית גם אם הייתי נוסע 17,000 ק"מ בשנה הייתי כבר מעדיף את הטסלה 
פשוט בגלל שהפינוקים והביצועים עולים על טויוטה קורולה באלפי רמות. 
אבל אבל אבל. 
זה לא אומר לי כלום –
כי המטרה מבחינתי בסוף זה באמת שהרכב יסיע אותי בנוחות ובטיחות וראש שקט מנקודה א' לנקודה ב' 
כאמור את המטרה הזאת גם טויוטה קורולה משרתת וגם טסלה. 

עכשיו יש אנשים שעוד לא מוכנים נפשית לרכב חשמלי מבחינת ההטענות והסדר והארגון שהחזקה של רכב חשמלי מצריך. 
יש את האנשים האלה שנתקעים בלי דלק, אף פעם לא הבנתי את זה, כמה כ"כ קשה להסתכל על מד הדלק מידי פעם ולעצור ל3 דקות בתחנת דלק לתדלוק זריז. מה הם יעשו עם רכב חשמלי?! אבל זה שולי ורוב האנשים לא כאלה 

במיוחד שטסלה עוברת את ה-400 ק"מ בקלות בכל דגמיה החל מהבסיסי ביותר לכן אין צורך להטעין כל יום וגם לא כל יומיים. 


עלייתם של הרכבים הסינים

ב2022 החלו להציף את עולם הרכב הישראלי מותגים של רכבי רכב חשמלי תוצרת סין כמו
 SKYWELL, HIWAZ, BYD, MAXUS, GELLY, ועוד כאשר סין מצהירה כי בכוונתה להפוך למייצאת הרכבים הגדולה במערב. 

מי שהגיע עד לכאן, כנראה כבר מבין עם עצמו אם מתאים לו יותר רכב בנזין או חשמלי 
כאשר המאמר נכתב על נסיון להשוות בין רכבי קורולה לטסלה ובהתאם לנהגי ה20,000 ק"מ בשנה

אבל ניתן לקחת את הרעיון הכללי והנחיל עליו סוגי רכב בנזין אחרים וסוגי נהגים אחרים 
אבל כאשר אני מסתכל על רכבים חשמליים סינים שנותנים לי את היתרון שטסלה נותנת רק במחיר בהרבה יותר זול 

זה הופך את הבחירה ברכב חשמלי ליותר משתלמת, 
למשל רכבי GEELY וBYD עולים כ 160 אש"ח
SKYWELL מתחיל בכ-175 אש"ח כאשר הדגם הכי מפואר עולה 195 אש"ח 

כמובן שיש פחד מהיצרן הסיני ומתיב איכות הרכב 
אך לדעתי זה בדיוק כמו שקרה עם כל רכב שהגיע מתוצרת שלא הכרנו. 

 

אז למי משתלם רכב חשמלי?

נתחיל מאילו שמרווחים פחות 
המדינה – מפסידה ציבור שכבר לא ישלם מס עתק על הדלק
ולעת עתה נהנה מהטבת מס ברכישת רכב חשמלי
וכמובן מפסידה מהכנסות אגרות הרישוי שכאמור לרכב חשמלי זה 540 ש"ח בלבד. 

יבואני הרכב – הם מפסידים הכנסות משירות הטיפולים, כאמור ברכב חשמלי אין טיפולים. קנה ושכח.

אלו שיכולים לחסוך כסף משמעותי במעבר לרכב חשמלי אלו אותם אנשים שנוסעים המון ועיקר החזקת הרכב שלהם הולכת על דלק וטיפולי קילומטראז' . 

כאמור המחירים אשר הובאו במאמר זה הם משוערכים בלבד, המאמר לא מתייחס לעסקאות המבוצעות במימון הלוואות שכן יש להכניס עלויות מימון למשוואות אשר יכולים לשנות את מאזן ההחלטה הכלכלית. 
אין במאמר זה המלצה כיצד לפעול, או ניסיון פרסום של רכב כזה או אחר. רק לעורר מחשבה והעלות את דעתו של הכותב, ינון אור. 

לשתף זה כיף :)